Näsan mot nordost

Kort rapport.

Ute faller snön...

Snart ska jag göra en snöresa. Jag som tänkt en solig vårresa får tänka om och vässa vinterdäcken, damma av dunjackan och hälla varm dryck i termosen i stället för en kall coca cola. Fast jag dricker inte coca cola...
 



En burk innehåller cirka 10 teskedar socker.
Jag gillade "kåcka" förr, inte nu.


Trist är i alla fall bakslag. Onödiga snö. Kalla, våta, trista täcke. Jag ser inte snödropparna och vintergäcken. Penséerna har fått ett nytt, vitt golv. Så här är det varje vår, att jag aldrig vänjer mig.




Spetsduk virkad av en gammal moster?
Nej, en perfekt, symmetrisk sexhörning - en
snöflinga.


Min resa går till en liten, liten plats norväst om Kalmar där sonen med familj bor i en stor gammal skola. Stengärdsgårdar omringar. Korna betar hagarna sommartid och flugorna invaderar. Nu har tranorna som brukar häcka några hundra meter från huset anlänt. Här hos oss på åsen ser vi alltid tranorna underifrån, nu kan jag få en chans att se en trana i vitögat.




Om man kommer tillräckligt nära
kan man se tranan i vitögat  - som
verkar vara rödbrunt.


Innan jag kör ska jag vattna mina blommor så att de överlever min bortavaro. Varför säger jag "mina" blommor? Har käre maken ingen del i dem? Njaae... Blommor i fönsterkarmen är kvinnligt och säkert något som maken, om han skulle bli ensam, ganska snart hade glömt bort - eller vattnat ihjäl. Känslan för krukväxter är nog minimal. Om det inte är tomatplantor eller chiliplantor förstås, då är skötseln perfekt. Jag undrar vari skillnaden består egentligen, är det det att det ena är "till lyst" och det andra något som går att äta? Är det något djupt nedärvt som har med överlevnad att göra? Se till att familjen har föda för dagen - kanske det.





Maken odlar bland annat Ancho mulato,
som är  ganska het och lite chokladsmakande.


På datorfronten inget nytt. Maken sliter som en dåre med att få det trådlösa nätverket att fungera, men det vill sig icke. Någon illvilja, motvilja eller något motstånd finns i våra trådar. Jag vet att käre maken kommer att sitta här i fyra dagar och koppla fram och tillbaka, flytta trådar, knappa och leta. Bläddra i kompendier och handböcker och allt emellan ringa Telias support. Det är tur att han kan och vill och att jag slipper - jag är användare, inte tekniker.




Det hjälper inte alltid att vara professor.
Kopplingar och kablar och Telias trådar
och deras funktion, kan förbli olösta mysterier.



God dag på er alla.


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Kamilla Nyström

Hoppas du får en angenäm resa till Kalmar! När det gäller trådlösa nätverk har jag en hel del erfarenhet! Under de sista fem åren tror jag vi har bytt router lika många gånger, det är precis som dom bränns sönder inombords. I något fall har det varit så att just routern inte har klarat bredbandshastigheten!! Just routers verkar vara förbrukningsvara! tänkte jag skulle tala om det innan din make har slitit sitt hår :-) Det kan vara smidigare att köpa en ny router. Det är snart dags här igen till min makes stora förtvivlan!

kram K

2009-03-24 @ 14:33:54
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Maken

Till min stora glädje (och lika stora förvåning!!!) funkar det trådlösa nätverket (just ?) nu. Jag har ingen aning om varför - datorn och router och modem uppförde sig plötsligt med den största anständighet. Vi får väl se hur länge det varar!

Hjälp till alla att hålla tummarna...

2009-03-24 @ 22:21:15
Postat av: Skogseva

Jippieee! ...om det nu håller sig...

2009-03-25 @ 08:22:14
Postat av: barnbarnet jowhan

Du skriver ju ett ton ord varje inlägg :)

2009-03-25 @ 16:20:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0