Arbetssöndag

Nu är sommaren här för trädgårdmöblerna har flyttat ut i bersån. Om solen skiner är det för varmt att sitta där. Om vinden kommer från sydväst är det för blåsigt att sitta där. Någon enstaka gång är det alldeles lagom väder  - då är det fantastiskt att sitta där. Jag ska nog göra rabarbersaft i år - det ska man dricka i sin berså.





Så här ser bersån ut med sina sommarmöbler. En pyts med Convolvulus
står på stenbordet bakom. Rosmarinen står kvar i ett hörn...




...men här är hon placerad på kärran för vidare transport till permanenta
sommarparkeringen vid kryddlådorna.
Om jag ska kunna ta bra bilder måste nog en bättre kamera inskaffas.
Min lilla Konica Minolta är enkel att använda men bilderna blir inte så bra
soliga dagar.




Maken planterade blomlådorna på sitt vanliga rationella sätt. Det tog inte
lång stund förrän alla tio var klara. Det är redan några blommor i de blå
vindorna och om två månader hänger de som himmelsblå gardiner ner
från lådorna.




Fyra styck på plats på västerväggen. Här finns ytterligare en under köksfönstret,
fyra sitter på österväggen och en låda sitter på uthuset. Lådorna är självvattnande,
ett absolut måste när man har så många. Mitt i sommaren vattnar vi en gång
i veckan och med lite näring varje gång. Vindorna blommar in i oktober.




Convolvulus - igen. Så här blir de.



I morgon åker jag till storasyster i Sollebrunn och stannar borta till fredag. Bloggandet kommer att sättas lite på undantag, men någon rapport kommer säkert.



God middag önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Anita

Du får skriva dagbok varje dag om du vill, men det kommer inte att bli så vackra trädgårdsbilder om du ska ta dom i vår lilla plätt. Det får bli naturbilder i stället. VÄLKOMMEN! Kram

2009-05-03 @ 16:26:39
Postat av: Inger

Hur fungerar det med självvattnande lådor??

Con - (volvulus = tarmvred )märkligt namn......



Ha det gott,kommer att sakna allt blomprat...

2009-05-03 @ 16:27:21
Postat av: Skogseva

Anita: Tack - jag har redan börjat packa, många krukor blev det. Jag får ha mina kläder inne i bilen.



Inger: Tarmvredsblomma? Vanliga vindor, åkervinda t ex, slingrar (vrider) sig med små utlöpare. Det gör faktiskt inte dessa vindor, så jag vet inte. Intressant med namn...

2009-05-03 @ 17:13:44
URL: http://skogseva.blogg.se/
Postat av: Skogseva

Inger igen: En stor behållare i botten av lådan, ovan det ett perforerat "galler" som blommorna skickar ner sina rötter genom.

2009-05-03 @ 17:17:24
URL: http://skogseva.blogg.se/
Postat av: Kamilla Nyström

Vilken Rosmarin,,!! Har visat maken,, ha ha!

Ha en underbar vecka, hoppas solen kommer tillbaka!

kram Kamilla

2009-05-03 @ 21:28:23
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0