Tulpan och jade

Efter regn kommer solsken, så ock igår, så en tripp till fikastället Magnolia gjordes. Vädret var inte precis sommarvarmt så vi föredrog att sitta inomhus och titta på allt som blommade utanför fönstret - ett smärre tulpanfält som förde tankarna till blomsterodlingarna i Holland.






En snygg utsikt från kaffebordet. Ett gäng pensionärer hade
lagt beslag på borden närmast fönstren. Dessa alltid så
framfusiga pensionärer...



En orginell smörgås med kombinationen kronärtskocka, soltorkade tomater och fetaost gick ner utan besvär och så tog vi en liten promenad i den stora trädgården som fortfarande är i skapandestadiet. Rinnande vatten, olika sittplatser här och var, skuggångar, clematisgång, en del trevligt annat bara konstigt.






Jag satte en ljust blå clematis i en tunna i
höstas. Den är på väg upp, precis som jag
tänkt, i lönnen bredvid tunnan.



En butik hör till varje större fikaställe med självaktning - Magnolia har alltså också en sådan. Fina småplantor av olika slag - storasyster köpte sig en sibirisk vallmo. Jag har länge längtat efter en (eller många) rosa opiumvallmor, men vet inte riktigt var jag ska placera dem, så jag nöjde mig med att titta på bilderna som satt i de små krukorna.





En vacker skönhet som nog är ganska krävande.
Vet inte riktigt var hon hade passat in hos mig.



En bit längre bort fanns ett stort förråd med krukor. Grå, svarta, beige, ovala, veckade, runda, med fötter, utan fötter.
Lite längre bort, i ensamt majestät stod KRUKORNA. Sex styck  vackert glaserade gröna krukor. Veckade i runda, vackra gröna veck. Glänsande, jadegröna, oemotståndiga. Jag tittade, lyfte, klappade det vackergröna. Krukorna speglade gräs, mossa och färgen i ett tigeröga.





Man kan inte låta bli att köpa när man ramlar över en sådan
vacker kruka. Jag ramlade över två...



Det är väl fullt förståeligt att jag köpte. Det  är som käre maken säger - jag har något slags krukmani. Kan inte få för många. Lider alltid brist på rätt storlek. Lider alltid brist på rätt färg. Dessa krukor hade just den färg som saknas i min kruksamling. Nu har jag kompletterat. Med mina vackra nya, gröna krukor.




God dag önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Inger

Och vad ska planteras i dem ? Själv är jag på jakt efter stora blå krukor men ännu inte fallit för några.

Har sått jättevallmo som jag tog frö från i fjol,får se vad det blir av´et.



Krammis

2009-05-07 @ 13:10:58
Postat av: Anita

Storasyster köpte två vallmoplantor och i dag har i kylan och regnet slagit ut en ljuvlig gul blomma på den ena. Dom får allt vänta med utplantering tills det blir varmare, likaså de fådda plantorna från Skåne som tas ut på verandan på kvällen och in i värmen på kvällen.

2009-05-07 @ 13:17:55
Postat av: Skogseva

Inger: Jag har tänkt mig ett par ormbunkar... Att placeras i köksfönstret - om krukorna inte är för stora.

2009-05-07 @ 14:31:05
Postat av: Maken

Krukorna ser VERKLIGEN fina ut, så jag förstår att det var oemotståndligt att införskaffa dem. Tidig blogg idag... Hörs sen! Jag ska börja laga laxpasta till mig nu. Pusspuss!

2009-05-07 @ 17:37:52
Postat av: Yngsta dottern

Gud va fina! Men köksfönstret?? Antingen är bilden förvillande eller så har ditt storlekssinne fått fnatt.. Den ser ju STOR ut?

2009-05-07 @ 20:03:04
Postat av: Yngsta dottern

Gud va fina! Men köksfönstret?? Antingen är bilden förvillande eller så har ditt storlekssinne fått fnatt.. Den ser ju STOR ut?

2009-05-07 @ 20:04:40
Postat av: Yngsta dottern

Gud va fina! Men köksfönstret?? Antingen är bilden förvillande eller så har ditt storlekssinne fått fnatt.. Den ser ju STOR ut?

2009-05-07 @ 20:07:23
Postat av: Skogseva

Yngsta: Tjatmoster!

Storhetsvansinne - kanske. Åker hem och mäter i morgon. Mina köksfönsterkarmar är ju djupa, men hur djupa...

2009-05-07 @ 21:04:53
Postat av: Kör Eva

Har du alltid kamera med dig eller hittar du bilderna på nätet.

Fina krukor verkligen men jag trodde att det var stora trädgårdsytterkrukor.

I vilket fall som betvivlar jag inte en sekund utan att du hittar ett ställe där de passar in.

Ha det bra så hörs vi när du kommer hem.

Kram Eva

2009-05-08 @ 06:14:29
Postat av: Skogseva

Kör Eva: Jag brukar skriva i bloggen om bilderna är tagna någon annanstans ifrån. De flesta bilder är nog mina egna - annars är de från nätet!

Krukorna är inte så gigantiska som man kanske tror. De kommer nog att få bo i köksfönstret.

2009-05-08 @ 18:10:16
URL: http://skogseva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0