Padda och slända

Ny dag, nya krafter, nya grävningar.

Käre maken kom på ett fiffigt men väldigt oortodoxt sätt att gräva upp stenarna i trädrabatten.





Ja, vad kan ett sådant här verktyg heta - säkert något med "slag". Den fungerade
som luckrare och underlättade min utgrävning. Det såg nog märkligt ut när jag
stod och "borrade" i rabatten.


När utgrävningen äntligen var klar var det dags att blanda samman: 1. Jord från vår tynande jordhög i ena änden av tomten. 2. Fårgödsel från vår tynande gödselhög i andra änden av tomten. 3. Torvmull ur illaluktande torvmullsbal i carporten. Ett ganska tungt göra det också, men vi har ju gudskelov vår "traktor" med släpkärra. Jag började med jorden. Efter några spadtag grävde jag upp den här raringen.





Det är andra gången jag stör en padda i hans vintersömn. Jag tror att den fick 
en lätt hjärnskakning när jag dängde spaden i huvudet på den. Den var kall
och stel efter att ha legat i sin bohåla hela vintern. Efter några minuter i 
solskenet på en stubbe började den piggna till. Jag återbördade den dock
till bohålan där den själv fick besluta om det var dags att vakna för säsongen.

 
Så småningom efter diverse trubbel fick jag blandat till min jordmixtur och körde fram mot rabatten. Då fastnade jag med traktorn i det tjocka gruslagret på uppfarten och fick snällt mellanlanda jorden i en rullebör innan jag kunde sluttömma i rabatten! Det blev extraarbete då och det blir extraarbete i kväll att dra loss traktorskrället!
 



Klart för stensättning.




Stensättningen klar förutom där hälleberget tittar fram. Vi funderar på om
man kan forma gatstenarna på något sätt... En lösning måste i alla fall till.



Det brann i knutarna i går kväll. Det lär ha synts ända in till Lund - vi såg inte ett rökmoln. Inte förrän någon berättade för oss att vår väg inte var framkomlig på grund av brand! Vi tog naturligtvis en promenad till händelsernas centrum.




En jättehög med granris, stor som en gigantisk vedtrave, var tydligen
oemotståndlig för en liten (förbicyklande?) pyroman. Flera brandbilar
var på plats, men det är svårt utan vatten... Det fick nog brinna ut under
övervakning.





När jag skulle ta en bild av våra syrener som just börjat slå ut kom en
slända (troligen ängstrollslända) och satte sig mitt i fokus...


Den utlovade bilden på pionrabatten är försvunnen, ny ska tas i morgon.



God middag önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag började gräva bort gräs från häcken idag. Det var lättare än jag trodde det skulle vara. Det behövs nog ingen slag av något slag. Tur det för jag har ingen sådan. Behöver ingen traktor heller. Bär skräpet i en korg till andra sidan vägen bara. Kram

2009-05-12 @ 19:43:08
Postat av: Skogseva

Storasyster: "Slaget" var en borrhammare fick jag berättat för mig. I kväll är jag så trött att det gör ont! Nu ska vi titta på Malena Ehrnman.

Kram

2009-05-12 @ 19:45:22
URL: http://skogseva.blogg.se/
Postat av: Inger

Lite bilder på konvaljeskogen kanske?

2009-05-12 @ 20:30:21
Postat av: Kör Eva

Jag måste säga att ni ligger då inte på "sofflocket" på dagarna.

Ni är som flitiga små myror.

Fantastiska bilder. Jag är imponerad.

Kram

Eva

2009-05-13 @ 06:09:57
Postat av: Kamilla Nyström

Min man hade nån liknande maskin, han trodde han skulle kunna "hugga" bort stora rötter ur marken med den! Det lyckades inte så himla bra, så vi får nog ta fram spaden och spettet iallafall,, ha ha

NU HAR JAG FÅTT SISTA BEHANDLINGEN! WOW,,

KRAM k

2009-05-13 @ 17:17:18
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0